Γιορτή λήξης: Κάνοντας τη μουσική χορό

Ηλικία

6-12

Υλικά

Μουσική σε στικάκι ή σε cd και αίθουσα άνετη για κίνηση

Χρόνος υλοποίησης

Αρκετά μαθήματα για πρόβες




Περιγραφή της διαδικασίας

Ακρόαση ενός μουσικού έργου
χάρτης ακρόασης που περιγράφει τη δομή του μουσικού έργου αλλά και τα εκφραστικά του στοιχεία  όπως: μουσικές φράσεις, μοτίβα, δυναμική, ταχύτητα, τονικό ύψος κτλ.
ο χάρτης ακρόασης απεικονίζεται ανάλογα με την ηλικία των μαθητών. Στους μικρότερους μαθητές η απεικόνιση έχει περισσότερα σχέδια, χρώματα αν είναι δυνατόν κτλ. στους μεγαλύτερους μαθητές μπορεί να γίνει με απλά σύμβολα.
 κίνηση με αυτοσχεδιασμό πάνω στη δομή του μουσικού έργου
σχεδιασμός χορογραφίας σταδιακά μαζί με τα παιδιά.
στα μικρότερα παιδιά οι οδηγίες είναι σαφέστερες
στα μεγαλύτερα παιδιά μετά την ανάλυση της δομής συνήθως χωρίζω την τάξη σε ομάδες και τους ζητώ να χορογραφήσουν ένα τμήμα του μουσικού έργου, σε κάποιες τάξεις έδωσα κρουστά μουσικά όργανα έτσι ώστε τα παιδια όχι μόνο να κινηθούν με τη μουσική αλλά και να παίξουν ρυθμικά τα μελωδικά της μοτίβα
τελική χορογραφία και ...αρκετές πρόβες εφόσον θα παρουσαστεί σαν τελικά γιορτή

Κάποιες παρατηρήσεις σχετικά με τις χορογραφίες

οι χορογραφίεςδημιουργήθηκαν αλλά και στήθηκαν στο χώρο της αυλής -που αποτελούσε τη σκηνή της τελικής γιορτής- ανάλογα με τις δυνατότητες της κάθε ηλικίας

για τα μικρότερα παιδιά της πρώτης τάξης επιλέχθηκε ένα μετωπικό σχήμα σε δύο σειρές χωρίς πάρα πολλές μετακινήσεις. Τα παιδιά χόρεψαν σε ζευγάρια τα οποία ζευγάρια εναλλάσονταν

για τα παιδιά της Δευτέρας τάξης επιλέχθηκε ένα κυκλικό σχήμα το οποίο δεν άλλαξε παρά  μόνο στο τέλος για να δημιουργήσουν το σχήμα της ειρήνης (ιδέα της δασκάλας τους)

για τα παιδιά της Τρίτης τάξης επιλέχθηκε το κυκλικό σχήμα το οποίο όμως στη συνέχεια "έσπασε" και τα παιδιά μετακινήθηκαν σε όλο το χώρο της "σκηνής" για να επιστρέψουν στο κυκλικό σχήμα

για τα παιδιά της Τετάρτης και της Πέμπτης τάξης χρησιμοποιήθηκε όλη η σκηνή (δηλαδή η αυλή του σχολείου) με περισσότερο "περίπλοκο" τρόπο. Οι τελικές χορογραφίες ήταν αποτέλεσμα των παιδιών με την καθοδήγηση και την ενθάρρυνση της εκπαιδευτικού (εμένα δηλαδή).

Λίγα λόγια για μουσικά κομμάτια όπως παρουσιάστηκαν

Το κομμάτι που χόρεψε η Α τάξη κρατώντας ντέφια ήταν ένας από τους Χορούς της Τερψιχόρης με τον τίτλο Branle de la Torche του Michael Praetorius (1571-1621).



Το μουσικό κομμάτι έχει διμερή μορφή με δύο ξεκάθαρα μουσικά θέματα που επαναλαμβάνονταν με τη σειρά ΑΒΑΒΑΒ. Στη χορογραφία συνδέσαμε τα δύο μουσικά θέματα με δύο διαφορετικά κινητικά μοτίβα προσθέτοντας κάθε φορά μία μικρή καινούρια
ρυθμική συνοδεία με τα όργανα.



Το μουσικό κομμάτι που χόρεψε η Β” τάξη κρατώντας μπαλόνια ήταν το τρίτο μέρος της 11ης σονάτας του Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) γνωστό με τον τίτλο Rondo Alla Turca. Σε αυτό το κομμάτι που όπως λέει ο τίτλος έχει τη μορφή Rondo (κυκλική φόρμα με ένα βασικό θέμα που επανέρχεται) επιλέξαμε να δουλέψουμε με μεγαλύτερη λεπτομέρεια. Συνδέσαμε κάθε μελωδικό μοτίβο με ένα κινητικό και στο κλείσιμο σχηματίσαμε το σήμα της Ειρήνης.



H Γ” τάξη κρατώντας ντέφια χόρεψε την πολύ γνωστή εισαγωγή της όπερας Κάρμεν του Georges Bizet (1838-1875) . H εισαγωγή αυτή είναι επίσης ένα πολύ καθαρό Rondo το οποίο ακολούθησαν τα παιδιά της τάξης χρησιμοποιώντας αυτή τη φορά όχι μόνο το χωρικά περιορισμένο σχήμα του κύκλου αλλά ολόκληρο το χώρο της «σκηνής» που στην παρούσα «παράσταση» ήταν η αυλή του σχολείου.


Το πρώτο τμήμα της Δ” τάξης χόρεψε χωρίς μουσικά όργανα το πιο γνωστό μάλλον μουσικό κομμάτι του Leroy Anderson (1908-1975) που έχει τον τίτλο Syncopated Clock. Η ιδέα της χορογραφίας κινήθηκε περισσότερο σε ένα παιχνίδι αναπαράστασης της δικής τους καθημερινότητας. Τα παιδιά ακολούθησαν τα τμήματα κάθε μουσικής φράσης και τα έκαναν ορατά αλλάζοντας κάθε φορά την «παντομιμική τους δράση» βασισμένη στον αυτοσχεδιασμό. Την αρχική ιδέα αυτής της χορογραφίας που τελικά μεταμόρφωσαν τα ίδια τα ίδια τα παιδιά την βρήκα κάποια στιγμή στο internet σε μία πηγή που όμως δυστυχώς δεν μπορώ να ανακαλέσω. (την αναζήτησα και δεν την βρήκα ξανά, αν κάποιος είναι πιο τυχερός μπορεί να την ψάξει περισσότερο)


Το δεύτερο τμήμα της Δ” τάξης χορογράφησε ένα μουσικό θέμα του σύγχρονου μας Yan Tiersen (1970- )με τον τίτλο Comtpine d” ete n 3. Το πιανιστικό αυτό κομμάτι έχει τρία ας πούμε διαφορετικά θέματα τα οποία τα παιδιά χορογράφησαν σε τρεις ξεχωριστές που κρατώντας η πρώτη ξυλάκια, η δεύτερη ντέφια και η τρίτη μαράκες . Κάθε ομάδα κινούνταν στο αντίστοιχο θέμα προσθέτοντας σε κάθε επανεμφάνιση του ένα διαφορετικό στοιχείο. Έτσι έγινε εμφανής η δομή του κομματιού που είχε τη μορφή ΑΒΓΑΒΓ.



Το τελευταίο κομμάτι, το χορογράφησε η Ε” τάξη και ήταν ένα κομμάτι του επίσης σύγχρονου μας Rene Aubry (1956- ) με τον τίτλο Pomme d” amour. Το μουσικό κομμάτι είχε όπως το προηγούμενο τρεις ξεκάθαρε μελωδίες ακολουθούσε όμως τη δομή ενός ας πούμε…. Rondo καθώς ξεκινούσε με μία εισαγωγή για να συνεχίσει με τη μορφή ΑΒΑΓΑΒΑΓ. Τα παιδιά μοιρασμένα σε τέσσερις ομάδες χρησιμοποίησαν τέσσερα όργανα, χειροτύμπανα, ξυλάκια, ντέφια και μαράκες και κινούνταν κάθε μία στην αντίστοιχη μουσική φράση που της αντιστοιχούσε οτπικοποιώντας με αυτό τον τρόπο τη μουσική δομή, (η ομάδα που είχε την εισαγωγή μοιράστηκε το μουσικό θέμα Α” που επαναλαμβανόταν).

Με μία διάθεση αναστοχαστικότητας

Τα μουσικά κομμάτια ακολούθησαν μία χρονολογική σειρά. Από την Αναγέννηση ως την σύγχρονη κινηματογραφική μουσική. Ακόμη και τα δύο τελευταία που είναι σχεδόν σύγχρονα κυκλοφόρησαν με διαφορά ενός χρόνου! Αυτό ήταν ωστόσο….σχεδόν τυχαίο.
Σαν αποτέλεσμα αυτής της διαδικασίας προέκυψε η ιδέα της τελικής γιορτής. Και για την επιτυχία της δουλέψαμε όλοι μαζί! Νομίζω όλοι παιδιά και δάσκαλοι στήσαμε μία όμορφη ομάδα!

Ήταν μία ωραία χρονιά!

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Χάρτης ακρόασης

Παίζουμε με τις λέξεις, τις έννοιες και το ρυθμό!

Μάντεψε ποιος έγραψε τι!