Χάρτης ακρόασης
Μουσικό κομμάτι
Yann Tiersen :Comptine d' un autre ete
Ηλικία
6-99
Υλικά
Αίθουσα με άνεση κίνησης, ηχεία, υπολογιστής, προτζέκτορας, πίνακας, στρατσόχαρτο ή απλώς χαρτιά για ζωγραφική, ξυλομπογιές
Χρόνος υλοποίησης
Δύο ή τρεις διδακτικές ώρες
Διαδικασία
Πρώτη και δεύτερη διδακτική ώρα
Συνήθως στην αρχή κάθε μαθήματος παίζουμε με τα παιδιά ένα σύντομο ομαδικό κινητικό παιχνίδι. Το παιχνίδι αφορά κάθε φορά μία σωματική δραστηριότητα. Η διαδικασία αυτή συγκεντρώνει τα παιδιά και τα εξοικειώνει με διάφορες "τεχνικές"- θα μπορούσαμε να πούμε- που θα χρησιμοποιήσουμε αργότερα για να "χορογραφήσουμε" μία μουσική.
Το παιχνίδί αυτό δεν είναι σταθερό αλλά κάθε φορά αλλάζει, ανάλογα με την ομάδα και την διάθεση όπως "σχηματίζεται" από τη διάθεση των παιδιών και τη δική μου κάθε φορά.
Ας πούμε ότι το παιχνίδι στο συγκεκριμένο μάθημα αφορά την κίνηση σε μονάδες, διάδες, τριάδες κτλ. Οι οδηγίες αλλάζουν ανάλογα με την ηλικία και την εξοικείωση των παιδιών με αυτού του τύπου τα παιχνίδια.
Περπατάμε στο χώρο σαν να είμαστε μέσα σε μία φυσαλίδα, η φυσαλίδα αυτή είναι πολύ ευαίσθητη και σπάει όταν πέφτουμε πάνω σε έναν άνθρωπο ή σε ένα αντικείμενο. Κινούμαστε ανάμεσα ο ένας στον άλλο νοιώθοντας την παρουσία όλων αυτών των σωμάτων, κρατώντας συνεχώς μία οπτική επαφή χωρίς όμως καθόλου να ακουμπιόμαστε. Παρατηρούμε τη θέση μας ανάμεσα σε αυτά τα σώματα και τον τρόπο που μπορούμε να εξερευνήσουμε τους άδειους χώρους ανάμεσα. Κινούμαστε σε μονάδες. Αυτή την ώρα μπορεί να παίζει ή όχι μουσική. Κινούμαστε όλοι μαζί και σταματάμε όλοι μαζί. Δίνω την οδηγία να κινηθούμε σε ζευγάρια, σε μονάδες ξανά, σε τριάδες, σε πεντάδες όλοι μαζί κτλ.
στη συνέχεια καθόμαστε στις καρέκλες στα θρανία, στο πάτωμα -ανάλογα με τις δυνατότητες- και ακούμε μουσική.
Εισαγωγή Α, Β,Γ,Α,Β,Γ
Αν δεν υπάρχει δυνατότηα για προβολή -που συνήθως δεν υπάρχει- ακούμε το κομμάτι μία δεύτερη φορά και σημείωνουμε στον πίνακα τις αλλαγές στις μελωδικές φράσεις. Την τρίτη φορά σηκωνόμαστε ξανά όρθιοι -όποιος θέλει αλλά πάντα σχεδόν θέλουν όλοι- και προτείνω στα παιδιά διάφορες ιδέες για να απεικονίσουν τη μουσική
Στη συνέχεια επιλέγουμε μία δράση για την πρώτη μελωδική φράση μία δράση για την δεύτερη και μάι για την τρίτη
Η δράση μπορεί να αφορά διαφορετικές σωματικές συνθήκες όπως:
Μάθημα 3ο
Εφόσον δεν βαρεθήκαμε αυτή τη μουσική και τα παιδιά επιθυμούν να την ακούσουν ξανά, και εφόσον έχουμε κατανοήσει τη δομή της αποφασίζουμε να φτιάξουμε -πάλι σε ομάδες- χάρτες ακρόασης. Συζητάμε λιγάκι για το τι είναι ένας χάρτης, για τον τρόπο που περιγράφει την κατεύθυνση και τον τρόπο που αναπαριστά για παράδειγμα τα ποτάμια, τις πόλεις, τα βουνά κτλ
Ενθαρρύνω τα παιδιά να φτιάξουν τους δικούς τους χάρτες είτε με ζωγραφιές είτε με χρώματα σχήματα ή ότι άλλο θέλουν -τα παιδιά κάποιες φορές κάνουν απρόβλεπτα ενδιαφέροντα πράγματα -τους δίνω μεγάλα στράτσα και χρώματα και τους δίνω χρόνο. Κάθε ομάδα παρουσιάζει το χάρτη της και αν θέλει επεξηγεί
Yann Tiersen :Comptine d' un autre ete
Ηλικία
6-99
Υλικά
Αίθουσα με άνεση κίνησης, ηχεία, υπολογιστής, προτζέκτορας, πίνακας, στρατσόχαρτο ή απλώς χαρτιά για ζωγραφική, ξυλομπογιές
Χρόνος υλοποίησης
Δύο ή τρεις διδακτικές ώρες
Διαδικασία
Πρώτη και δεύτερη διδακτική ώρα
Συνήθως στην αρχή κάθε μαθήματος παίζουμε με τα παιδιά ένα σύντομο ομαδικό κινητικό παιχνίδι. Το παιχνίδι αφορά κάθε φορά μία σωματική δραστηριότητα. Η διαδικασία αυτή συγκεντρώνει τα παιδιά και τα εξοικειώνει με διάφορες "τεχνικές"- θα μπορούσαμε να πούμε- που θα χρησιμοποιήσουμε αργότερα για να "χορογραφήσουμε" μία μουσική.
Το παιχνίδί αυτό δεν είναι σταθερό αλλά κάθε φορά αλλάζει, ανάλογα με την ομάδα και την διάθεση όπως "σχηματίζεται" από τη διάθεση των παιδιών και τη δική μου κάθε φορά.
Ας πούμε ότι το παιχνίδι στο συγκεκριμένο μάθημα αφορά την κίνηση σε μονάδες, διάδες, τριάδες κτλ. Οι οδηγίες αλλάζουν ανάλογα με την ηλικία και την εξοικείωση των παιδιών με αυτού του τύπου τα παιχνίδια.
Περπατάμε στο χώρο σαν να είμαστε μέσα σε μία φυσαλίδα, η φυσαλίδα αυτή είναι πολύ ευαίσθητη και σπάει όταν πέφτουμε πάνω σε έναν άνθρωπο ή σε ένα αντικείμενο. Κινούμαστε ανάμεσα ο ένας στον άλλο νοιώθοντας την παρουσία όλων αυτών των σωμάτων, κρατώντας συνεχώς μία οπτική επαφή χωρίς όμως καθόλου να ακουμπιόμαστε. Παρατηρούμε τη θέση μας ανάμεσα σε αυτά τα σώματα και τον τρόπο που μπορούμε να εξερευνήσουμε τους άδειους χώρους ανάμεσα. Κινούμαστε σε μονάδες. Αυτή την ώρα μπορεί να παίζει ή όχι μουσική. Κινούμαστε όλοι μαζί και σταματάμε όλοι μαζί. Δίνω την οδηγία να κινηθούμε σε ζευγάρια, σε μονάδες ξανά, σε τριάδες, σε πεντάδες όλοι μαζί κτλ.
στη συνέχεια καθόμαστε στις καρέκλες στα θρανία, στο πάτωμα -ανάλογα με τις δυνατότητες- και ακούμε μουσική.
Ακούμε μία φορά το κομμάτι χωρίς να κάνουμε καμία συζήτηση γι αυτό εκτός ίσως από λίγα λόγια για το πίανο.
Συζητάμε τις εντυπώσεις μας-η συγκεκριμένη μουσική είναι συνήθως αρκετά
οικεία στα παιδιά- Αν υπάρχει η δυνατότητα δείχνουμε στα παιδιά το
βίντεο που έχει φτιάξει για τη συγκεκριμένη μουσική ο Aidan Gibbons. Το συγκεκριμένο βίντεο περιγράφει πεντακάθρα και πολύ όμορφα τη δομή της μουσικής. Εισαγωγή Α, Β,Γ,Α,Β,Γ
Αν δεν υπάρχει δυνατότηα για προβολή -που συνήθως δεν υπάρχει- ακούμε το κομμάτι μία δεύτερη φορά και σημείωνουμε στον πίνακα τις αλλαγές στις μελωδικές φράσεις. Την τρίτη φορά σηκωνόμαστε ξανά όρθιοι -όποιος θέλει αλλά πάντα σχεδόν θέλουν όλοι- και προτείνω στα παιδιά διάφορες ιδέες για να απεικονίσουν τη μουσική
Στη συνέχεια επιλέγουμε μία δράση για την πρώτη μελωδική φράση μία δράση για την δεύτερη και μάι για την τρίτη
Η δράση μπορεί να αφορά διαφορετικές σωματικές συνθήκες όπως:
- μία περιγραφή/αναπαράσταση -το συνηθίζουν τα μικρότερα παιδιά- π.χ. εισαγωγή ξυπνάω σιγά σιγά Α είμαι στο σπίτι και λίγο βαριέμαι/ Β πηγαίνω στην παιδική χαρά
- Γ μαλώνω με τα υπόλοιπα παιδιά οπότε ξανά Α είμαι στο σπίτι μου και λίγο βαριέμαι Β πηγαίνω στην παιδική χαρά και Γ μαλώνω με τα υπόλοιπα παιδιά και στο finale τα βρίσκουμε
- μία διάθεση/συνθήκη εισαγωγή ξυπνάω σιγά σιγά, Α κινούμε σαν αστροναύτης στο διάστημα Β ψάχνω κάτι που έχω χάσει Γ είμαι φοβερά ενθουσιασμένη/ος και ξανά Α, Β, Γ
- αραίωση και πύκνωση σε σχέση με την απόσταση με τα υπόλοιπα σώματα π.χ. εισαγωγή είμαστε όλοι μαζί μαζεμένοι σε ένα σημείο της αίθουσας Α αραιώνουμε σιγά σιγά Β κινούμαστε σε ζευγάρα Γ κινούμαστε ένας ένας, μία μία και ξανά Α, Β,Γ,
- αλλαγές στην ταχύτητα
- σχήματα στο χώρο -κύκλοι, γραμμές, γωνίες κτλ
- κινούμαστε ή όχι σε επαφή το ένα σώμα με το άλλο ή ακόμη και το κινούμε
- από την ακινησία στην κίνηση
Συνήθως η πρώτες κινητικές προτάσεις είναι δικές μου. Στη συνέχεια χωρίζω τα παιδιά σε ομάδες και του δίνω λίγο χρόνο για να ετοιμάσουν μία χορογραφία. Παρουσιάζει η μία ομάδα στην άλλη. Συζητάμε.
Μάθημα 3ο
Εφόσον δεν βαρεθήκαμε αυτή τη μουσική και τα παιδιά επιθυμούν να την ακούσουν ξανά, και εφόσον έχουμε κατανοήσει τη δομή της αποφασίζουμε να φτιάξουμε -πάλι σε ομάδες- χάρτες ακρόασης. Συζητάμε λιγάκι για το τι είναι ένας χάρτης, για τον τρόπο που περιγράφει την κατεύθυνση και τον τρόπο που αναπαριστά για παράδειγμα τα ποτάμια, τις πόλεις, τα βουνά κτλ
Ενθαρρύνω τα παιδιά να φτιάξουν τους δικούς τους χάρτες είτε με ζωγραφιές είτε με χρώματα σχήματα ή ότι άλλο θέλουν -τα παιδιά κάποιες φορές κάνουν απρόβλεπτα ενδιαφέροντα πράγματα -τους δίνω μεγάλα στράτσα και χρώματα και τους δίνω χρόνο. Κάθε ομάδα παρουσιάζει το χάρτη της και αν θέλει επεξηγεί
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου