Συνθέτοντας ηχοτοπία

Ηλικία

από 9-99

Υλικά

Μουσικά όργανα, φωνή, ηχητικά αντικείμενα, πίνακες, συσκευή ηχογράφησης.

Χρόνος

2 διδακτικές ώρες τουλάχιστον

Περιγραφή της διαδικασίας

1η διδακτική ώρα:

Συζητάμε για τα παιδιά για τον ιμπρεσιονισμό περίπου ως εξής:
Ο ιμπρεσιονισμός είναι ένα καλλιτεχνικό ρεύμα που αναπτύχθηκε στα τέλη του 19ου αι. Ο όρος αναφέρεται κυρίως στη ζωγραφική, αλλά επηρέασε και τη μουσική. Κύριο χαρακτηριστικό του ιμπρεσιονισμού είναι ότι οι καλλιτέχνες προσπαθούν να αποδώσουν την εντύπωση (impression) που τους προκαλεί ένα αντικείμενο ή μία εικόνα και όχι να το αποδώσουν ρεαλιστικά, δηλαδή ακριβώς όπως είναι. Ο γάλλος συνθέτης Claude Debussy ταυτίζεται με τον μουσικό ιμπρεσιονισμό παρόλο που ο ίδιος δεν δεχόταν τον τίτλο για τις μουσικές του συνθέσεις.
Ο ίδιος ο Debussy αναφερόταν στην πρόθεση του να μεταφέρει όσο πιο πιστά γινόταν στη μουσική, τις εντυπώσεις του από τοπία και φυσικές σκηνές. όπως για παράδειγμα στο συμφωνικό του έργο «Η θάλασσα» (1902). Οι τίτλοι των έργων του, όπως «Καταχνιές», «Το φεγγάρι κατεβαίνει πάνω στο ναό που αποκαλύπτεται» και «Βήματα στο χιόνι», παραπέμπουν ξεκάθαρα σε οπτικές εικόνες. Κάλλιστα θα μπορούσαν να είχαν δοθεί σε ζωγραφικούς πίνακες και είναι μέσα στο κλίμα της εποχής που ήθελε έργα υπαινικτικά, γεμάτα φωτοσκιάσεις και λεπτές χρωματιστές αποχρώσεις, έργα ικανά να εγείρουν ποικίλες, αλλά αρκετά αφηρημένες και τελικά απροσδιόριστες «εντυπώσεις».
Ακούμε κάποιο έργο του Debussy.
Βλέπουμε ιμπρεσιονιστικούς πίνακες και επιλέγουμε κάποιους από αυτούς.

2η Διδακτική ώρα:

Συζητάμε για το ηχοτοπίο περίπου ως εξής:
Το ηχοτοπίο είναι το ηχητικό περιβάλλον που συμβαίνει γύρω μας. Ζητάμε από τα παιδά να αφουγκραστούν τους ήχους που ακούγονται εκείνη τη στιγμή γύρω μας. Επιστρέφουμε στον ιμπρεσιονισμό κουβεντιάζοντας για τον τρόπο με τον οποίο θέλουμε να απεικονίσουμε, όχι ρεαλιστικά τους ήχους ενός τοπίου, αλλά την ηχητική εντύπωση που μας προκαλεί. Χωριζόμαστε σε ομάδες και κάθε ομάδα επιλέγει έναν πίνακα.
Κάνουμε έναν αυτοσχεδιασμό πάνω στον πίνακα
Ηχογραφούμε.

Σκοπός δραστηριότητας

  • να γνωρίσουν τον ιμπρεσιονισμό εικαστικά και μουσικά
  • να αρχίσουν να ακούν διαφορετικά με ευαισθησία και προσοχή τους ήχους της καθημερινότητας
  • να εξοικειωθούν με την πρακτική της συνεργασίας και του αυτοσχεδιασμού
  • να πειραματιστούν με τον ήχο
  • να τολμήσουν να παίξουν μουσική ο ένας στον άλλο
  • να έχουν την εμπειρία της δημιουργικότητας και αυτή η δημιουργικότητα να είναι ανταποδοτική και…χειροπιαστή
  • να φτιάξουν μουσική
  • να χρησιμοποιήσουν μουσικά όργανα με μη συμβατικό τρόπο
  • να ανακαλύψουν ότι υπάρχει παντού μουσική
  • να περάσουν καλά

   

Σχόλια / Συμβουλές / Παρατηρήσεις

Όσον αφορά την εξοικείωση των παιδιών με τις ζωγραφικές τεχνικές του ιμπρεσιονισμού, παράλληλα με τα μαθήματα της μουσική, η δασκάλα τους των εικαστικών Αναστασία Τσετουλίδου, δούλευε τόσο την πρακτική όσο και την θεωρία των αντίστοιχων τεχνικών. Η συνεργασία μας υπήρξε άριστη και απολύτως συγχρονισμένη. Η προσέγγιση ταυτόχρονα από τα εικαστικά και τη μουσική έκανε τη δουλειά πολύ περισσότερο εύκολη αλλά και διασκεδαστική!

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Χάρτης ακρόασης

Παίζουμε με τις λέξεις, τις έννοιες και το ρυθμό!

Μάντεψε ποιος έγραψε τι!