Παίζουμε με τις λέξεις, τις έννοιες και το ρυθμό!



https://soundcloud.com/user-553538607

Το παιχνίδι με το Λεξικό  είναι ένα παιχνίδι εξαιρετικά αγαπημένο και φοβερό απλό. Χρειάζεσαι πέρα από όρεξη και καλή παρέα -τουλάχιστον πέντε έξι άτομα-, ένα λεξικό χαρτιά και μολύβια.  Κάθε παίκτης,  κάθε φορά άλλος, είναι η μάνα  ή-ας τον πούμε- αφηγητής, και επιλέγει μία λέξη από το Λεξικό. Μία λέξη άγνωστη, που πιστεύει ότι οι άλλοι δεν γνωρίζουν την ερμηνεία της. Οι παίκτες πρέπει να γράψουν ένα ορισμό που να θυμίζει λήμμα λεξικού, να έχει δηλαδή μία επιστημονικότητα, φέρνοντας παραδείγματα και αν θέλουν στοιχεία για την ετυμολογία κτλ. Ο αφηγητής πρέπει επίσης να γράψει έναν ορισμό -τον σωστό- κατά προτίμηση όχι αντιγράφοντας από το λεξικό αλλά παραλλάσσοντας τη σύνταξη -όχι όμως τον νόημα.


Αφού γράψουν όλοι, διαβάζουμε τους διαφορετικούς  ορισμούς και ψηφίζουμε τον σωστό! Στόχος είναι να μαζέψεις τους περισσότερους ψήφους. Φυσικά δεν μπορείς να ψηφίσεις τον εαυτό σου!


1 βαθμό παίρνει κάποιος για κάθε ψήφο που λαμβάνει για τον ορισμό του,
2 αν βρεις ποιός είναι ο ορισμός του αφηγητή  και
3 βαθμούς αν έχεις γράψει σωστά τον ορισμό.
Ο αφηγητής δεν παίρνει κανέναν βαθμό.




Ένας τρόπος είναι να παίξουμε το παιχνίδι με το λεξικό με ορισμούς της μουσικής!

Η δική μας πρόταση!

Ένας άλλος είναι να το μετατρέψουμε σε ένα μουσικό παιχνίδι.
Για τις μικρές τάξεις χρησιμοποιώ το λεξικό του σχολείου για τις μεγάλες ένα κανονικό λεξικό.

Λοιπόν:
Διαλέγουμε μία λέξη. Τα παιδιά έναν ορισμό τους καθώς επίσης και ένα -όσα θέλουν. Ενθαρρύνουμε τη φαντασία τόσο στον ορισμό όσο και στα παραδείγματα. Έπειτα, αφού γράψουν τα παιδιά τις εκδοχές τους, διαβάζουμε τους ορισμούς δυνατά και πειραματιζόμαστε με τη ρυθμική απαγγελία.  Προσπαθούμε λοιπόν να τους αναγγείλουμε parlato, χρησιμοποιώντας το -άγιο, πολυπαθές και συνήθως λίγο αρχαίο αρμόνιο του σχολείου.  Διαλέγουμε ποιος θα είναι ο ορισμός που θα ακουστεί τελευταίος.
Έπειτα ξεκαθαρίζουμε ότι ανάμεσα στη μία απαγγελία και την άλλη θα ακουστεί μία μουσική φράση -που παίζω εγώ στο ταλαιπωρημένο και ταλαίπωρο αρμόνιο. Συνήθως έχουμε μιλήσει νωρίτερα για τα τέσσερα τέταρτα.  Αυτό ωστόσο που με ενδιαφέρει περισσότερο η αίσθηση της αναγνώρισης μίας μουσικής φράσης -μπορεί να παίξω για παράδειγμα δύο μέτρα αντί για ένα ανάμεσα στην απαγγελία των παιδιών.
Εστιάζουμε εξίσου στην αναγνώριση και τη συγκέντρωση. Ηχογραφούμε.
Ακούμε. Αν προλάβουμε συζητάμε. Ποια είναι η καινούρια λέξη που μάθαμε, Πως ακούμε τη φωνή  μας ηχογραφημένη, τη φωνή των συμμαθητών μας;

Ας ακούσουμε μερικά παραδείγματα:

https://soundcloud.com/user-553538607

*ο κήπος ηχογραφήθηκε για ένα πρόγραμμα που τρέχει  η δασκάλα της Α' τάξης για τον Κήπο!

Αν θέλει κανείς να κάνει περισσότερο αξιοπρεπείς ηχογραφήσεις έτσι ώστε να έχουν και μουσικό ενδιαφέρον και πλάκα μπορεί να κατεβάσει ή να δημιουργήσει λούπες. Έχει νομίζω αρκετά αρχεία στο διαδίκτυο αλλά και προγράμματα -φαντάζομαι όχι τόσο πολύπλοκα. Μία άλλη λύση είναι να κάνουμε με τα παιδιά σε ομάδες ρυθμικά σχήματα τα οποία είτε θα απαγγείλουμε ζωντανά σε όλη την ηχογράφηση, αλλάζοντας ρόλους, είτε θα ηχογραφήσουμε και θα χρησιμοποιήσουμε ως αρχείο βάσης. Αυτό το τελευταίο είναι εξαιρετικά ενδιαφέρο, απλώς χρειάζεται περισσότερες από μία διδακτικές ώρες.
Αντιθέτως το παιχνίδι με το λεξικό μπορεί να διαρκέσει μόνο μία διδακτική ώρα δίνοντας στα παιδιά εξαιρετική αυτοπεποίθηση και φοβερή χαρά επειδή κατάφεραν αν δημιουργήσουν ένα το κομμάτι. Θέλουν να το ακούν ξανά και ξανά και ξανά!

Και όπως παρατήρησε ένας καλός φίλος....  βασικα νομιζω ότι τους κανει καλο, να έχουν θάρρος, να μη ντρεπονται ακομα και να πουν κατι λαθος...

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Χάρτης ακρόασης

Μάντεψε ποιος έγραψε τι!

Sleigh Ride Leroy Anderson