Αυτοσχεδιασμοί με αντικείμενα

Ηλικία

Όλες οι ηλικίες από 9 μέχρι 99 τα συγκεκριμένα παιδιά είναι από 10-12

Υλικά

Ηχητικά αντικείμενα

Χρόνος

Μία διδακτική ώρα


Περιγραφή της τεχνικής και της διαδικασίας

Πρώτα κάνουμε μία μικρη εισαγωγή κάτι σαν:

Όλοι ακούμε! και όλοι μπορούμε να παίξουμε μουσική! και ακόμη καλύτερα όλοι μπορούμε να φτιάξουμε μουσική! Ας πειραματιστούμε με τον ήχο χωρίς να κρίνουμε αυτό που κάνουμε χωρίς να το χαρακτηρίζουμε θόρυβο ή μουσική απλά να το ακούσουμε να συγκεντρωθούμε σε αυτό, και να δοκιμάσουμε να επικοινωνήσουμε με τον ήχο ο ένας με τον άλλο! Να αναρωτηθούμε αν μπορούμε να μεταφέρουμε τον τρόπο που παίζουμε στον τρόπο που επικοινωνούμε με τους άλλους ανθρώπους. Μπορούμε άραγε; Ίσως να ψάξουμε αν μας ευχαριστεί αυτό που ακούμε και αν μας επηρεάζει σωματικά χωρίς να αναρωτηθούμε αν ακούμε έναν-έναν τους ήχους ή αν ακούμε όλους τους ήχους σαν ένα ενιαίο  …… Απλώς να συγκεντρωθούμε και να παρατηρήσουμε τι συμβαίνει! Θέλουμε απλά να ακούσουμε χωρίς να κάνουμε εκείνη τη στιγμή τίποτε άλλο και να διαδράσουμε με τους ήχους που φτιάχνουν οι συμμαθητές μας.

Αποφασίσαμε να πειραματιστούμε με τον ήχο όχι με μουσικά όργανα, αλλά με αντικείμενα που έχουμε γύρω μας!

Οπότε:

προτείνω στα παιδιά να επιλέξουν ένα ή δύο αντικείμενα που παράγουν ήχο. Ακόμη, να πάρουν ένα χαρτί και ένα μολύβι. Αν είναι η πρώτη φορά που κάνουμε την δραστηριότητα τους ζητάω να επιλέξουν ένα αντικείμενο και πειραματιστούν σε «βάθος» με αυτό. Χωριζόμαστε σε ομάδες. Δίνω την οδηγία «άκου» και σε αυτούς που θα ακούσουν και σε αυτούς που θα παίξουν.

στα παιδιά που θα ακούσουν προτείνω να κλείσουν τα μάτια και να συγκεντρωθούν σε αυτό που θα ακούσουν, να του επιτρέψουν να τους παρασύρει, να τους ταξιδέψει ή ακόμη και να τους ενοχλήσει. Σίγουρα όμως να του δώσουν σημασία.
Προτρέπω τα παιδιά που θα παίξουν να ακούσουν αρχικά το ητηικό τους περιβάλλον και στη συνέχεια το ένα το άλλο και να συνομιλήσουν μεταξύ τους μουσικά. Τους προτείνω  κάποια στιγμή να κλείσουν τον αυτοσχεδιασμό ώστε να παίξουν και οι άλλες ομάδες.
αν κάποια ομάδα -πράγμα σπάνιο- δεν σταματά να παίζει, τότε συνήθως παρεμβαίνω καθώς η ώρα του σχολείου τρέχει και όλα τα παιδιά επιθυμούν να παίξουν.
Ενθαρρύνω τα παιδιά που ακούν να καταγράψουν τις εντυπώσεις τους αμέσως μόλις τελειώνει ο αυτοσχεδιασμός με όποιον τρόπο θέλουν, λεκτικά, γραφιστικά ή ζωγραφικά. Όσον αφορά το λόγο μπορούν να περιγράψουν ή να χρησιμοποιήσουν τις πρώτες λέξεις που τους έρχεται στο μυαλό.
στη συνέχεια θα αντιγράψω μερικά από τα πράγματα που έγραψαν τα ίδια τα παιδιά.

Τι είναι λοιπόν ο αυτοσχεδιασμός;

Ας το διαβάσουμε όπως το εκφράζουν τα παιδιά:

Αυτοσχεδιασμός είναι κάτι που το εφευρίσκω μόνος μου
 – όταν συνδυάζω διάφορα πράγματα
 – όταν σχεδιάζω διάφορα πράγματα μαζί με άλλους
 – κάτι μη προγραμματισμένο
 – κάτι συνήθως με μουσική με χορό και τραγούδι, χωρίς πρόβες, χωρίς τίποτα απλά κάνουν ότι τους  έρθει εκείνη τη στιγμή
 – σχεδιάζω και ακούω
 – όταν κάτι το σκέφτεσαι εκείνη τη στιγμή
 – όταν ανακαλύπτουμε κάτι εκείνη τη στιγμή
 – ένα σχέδιο χωρίς κανόνες
 – όταν έχω ξεχάσει μία σκηνή
 – μουσική και κάνω κάτι δικό μου
 – όταν κάνεις ήχους, κινήσεις και άλλα, δηλαδή φτιάχνεις κάτι σαν ορχήστρα απλά με ένα άτομο
 – ένα σχήμα, ένα μοτίβο που δεν είναι γραμμένο στο χαρτί, αλλά το φτιάχνουμε μόνοι μας εκείνη τη στιγμή, κάτι δικό μας
 – όταν σχεδιάζω κάτι που δεν υπάρχει….

   

Σχόλια

  1. Πολύ όμορφη η περιγραφή της δραστηριότητας έτσι ώστε να εμπνέει και να κινητοποιεί σε εφαρμογή!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Χάρτης ακρόασης

Μάντεψε ποιος έγραψε τι!

Sleigh Ride Leroy Anderson