Λίγα λόγια για τη σχολική μουσική πράξη



Το μάθημα της μουσικής είναι, όπως κάθε μάθημα, ένας χωροχρόνος γεμάτος δυνατότητες. 
Σε κάθε περίπτωση είναι μία ζωντανή διαδικασία που πλάθεται κάθε φορά ανάλογα με τους ανθρώπους που συμμετέχουν, τον αριθμό τους, τη δυναμική τους, την ηλικία τους ακόμη και τα εφήμερα κέφια τους.

Η μουσική πράξη όπως την βιώνω τα τελευταία αρκετά χρόνια στο σχολείο βασίζεται κυρίως στον αυτοσχεδιασμό. Έτσι και αλλιώς κάθε μάθημα εμπεριέχει ένα μεγάλο κομμάτι αυτοσχεδιασμού. Ακόμη και όταν ξεκινήσει κανείς έχοντας στο νου του μία ιδέα για μάθημα, η δυναμική της ομάδας είναι αυτή που θα δώσει στην πράξη μορφή, θα κάνει το μάθημα να απογειωθεί, απλώς να λειτουργήσει ή να πηγαίνει ασθμαίνοντας. Άλλωστε ακόμη και αν μία ομάδα ενθουσιαστεί με μία ιδέα δεν είναι σίγουρα ότι θα λειτουργήσει το ίδιο καλά και σε μία άλλη.
Ο αυτοσχεδιασμός λοιπόν είναι το ευρύτερο πλαίσιο μέσα στο οποίο κινείται το μάθημα της μουσικής όπως το διδάσκω. Ο ηχητικός/μουσικός και κινητικός κυρίως αλλά και ο εικονογραφικός κάποιες φορές και ο λεκτικός σπανιότερα. 
Θα ήθελα να έχω περισσότερο χρόνο με κάθε ομάδα και λιγότερα παιδιά σε κάθε εβδομάδα. Συνήθως δεν υπάρχει χρόνος για συζήτηση και ανατροφοδότηση καθώς το μάθημα γίνεται μία ώρα την εβδομάδα. Ωστόσο, σε αυτόν τον λίγο χρόνο συμβαίνουν πολλά.
Τσαλακωνόμαστε, ψηλώνουμε, γελάμε, θυμώνουμε -και το διαχειριζόμαστε, κάνουμε συνεχώς μουσική, γινόμαστε ομάδες, ακόυμε -πολύ- χορεύουμε -πολύ- τραγουδάμε -πολύ- αυτοσχεδιάζουμε σχεδόν συνεχώς.
Οι καλλιτεχνικές δεξιότητες αλλά και οι μεταξύ μας σχέσεις που κερδίζουμε σε κάθε μάθημα χτίζουν λιθαράκι λιθαράκι  σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς μεγαλύτερους δεσμούς τόσο με τις δεξιότητες όσο και μεταξύ μας. Αυτό μου ήταν ιδιαίτερα εμφανές με παιδιά που είχα δύο και τρεις και τέσσερις χρονιές.
Αυτό επίσης το κατάλαβα στις σχολικές γιορτές  που  μοιράζονται μέσα στη σχολική χρονιά - και κάπως επίσης τη μετράνε-  και στον τρόπο με τον οποίο τα παιδιά τις αντιμετωπίζουν επίσης σαν ζωντανή διαδικασία.

Μερικές από τις ιδέες που  έγιναν πράξη μέσα στις διάφορες τάξεις μου θέλησα να μεταφέρω εδώ, με τη σκέψη ότι ψάχνοντας στο ίντερνετ συνάντησα ιδέες άλλων ανθρώπων και έμαθα πάρα πολλά πράγματα δοκιμάζοντας τες. Πλούτισα τις εκπαιδευτικές μου αποσκευές και νομίζω έγινα πιο ενδιαφέρουσα δασκάλα - και ελπίζω φίλη, αδερφή, σύντροφος κτλ.

Δεν ξέρω πόσο κατανοητές γίνονται οι ιδέες που υλοποιήσαμε στη μουσική σχολική πράξη μέσα από τις λέξεις αυτού του διαδικτυακού τόπου ή πόσο ενδιαφέρουσες θα τις βρει κάποια/ος διαβάζοντας τες. Ελπίζω ωστόσο να σταθεί κάποιος και γιατί όχι; να μου δώσε και μία ανατροφοδότηση

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Χάρτης ακρόασης

Μάντεψε ποιος έγραψε τι!

Sleigh Ride Leroy Anderson